Příběhy (nejen) v personalistice…

Příběh, který prodává?

Také jste si toho všimli? Toho, že můžete koupit pivo s příběhem, máslo s příběhem, kečup s příběhem, mýdlo s příběhem….? Příběh, příběh, příběh. Pořád a všude.

Už vás to otravuje? Rozumím. Příběh jako by se stal základní výbavou všeho, co chcete nebo potřebujete prodat. S příběhovostí, i když tu byla vždy, se nějak roztrhl pytel, jenže leckdy bohužel na úkor kvality. Abyste totiž mohli příběhy vyprávět, je třeba jim porozumět, pochopit důležité principy a uvědomit si, co nás příběh jako komunikační nástroj může naučit a kde ho využít, aby z něj těžil současně vysílač i příjemce. Firmy a značky totiž nepotřebují umělé příběhy, firmy i značky příběhy mají, a je třeba spíš naučit se být autentický v předávání těchto příběhů.

Na příběh můžete nahlížet jako na literární útvar. Nebo na formu komunikace, kterou můžete předávat informace a vyvolávat emoce tak, aby vás lidé vnímali, pochopili a zapamatovali si to, co jim říkáte, a dokázali si ve vašem příběhu představit sebe sama a ztotožnit se s ním.

Je dobré znát příběh firmy, ten základní, jak firma vznikla, ale to, co je mnohem silnější, je zásobárna mikropříběhů, které se ve vaší firmě dnes a denně odehrávají a vy je můžete pro sebe využít. Pokud pracujete v HR, víte, že téma nábor je neustálý boj, a v dnešní době větší než nyní. Situace se otočila, nevybíráte si vy ze zástupu skvělých uchazečů, ale předháníte se před skvělými uchazeči, která firma zaujme více. Je to řečeno velmi zjednodušeně, nechci se dotknout ikonických značek a firem, kam se všichni hrnou, ale i ty nejlepší firmy dnes o dobré zaměstnance prostě mají nouzi. Proto do hry začíná i v HR mnohem silněji vstupovat reklama, marketing a příběh.

Příběhy máme v DNA

Odmalička nám někdo vypráví příběhy. Rodiče a prarodiče nám četli poháky, pak jsme se my sami nořili do dobrodružtví, každý film vyprávěl nějaký příběh, stejně tak reklama a dnes už i televizní noviny. Když se večer s rodinou potkáte doma, zase si vyprávíte příběhy, facebooku sdělujete historky z víkendů a dovolených. Proto na nás tak fungují, máme příběhy pod kůží, máme je v DNA. A mohli bychom je více využívat v práci, ať už děláme cokoliv.  Vaše firma například žije svůj základní příběh, který se začal psát v okamžiku, kdy ji někdo z nějakého důvodu založil. Je to příběh, který má své hrdiny, překážky, zlomové momenty. Svůj příběh žije i každý z kandidátů na trhu práce, kterého svou náborovou komunikací, snažíte oslovit a získat. Jde ovšem o to, zda váš příběh zapadá do příběhu kandidáta, zda se mu líbí představa, že bude součástí vašeho příběhu, a zda jeho osobní příběh naopak zapadá do toho vašeho. Ten průnik je rozhodující. Storytelling (umění v právět příběh) je v HRvyužitelný zejména při tvorbě komunikace s kandidáty, nejen v inzerátech, ale i při stavbě onboardingových programů či školících obsahů nebo při samotných pohovorech.

HR je PR

Jako personalista jste styčný důstojník, první zásadní kontakt z firmou. Na pohovorech s účastníky je úlohou představit firmu, často se to ovšem odehrává výčtem, který vypadá jako telefonní seznam. Jedna položka za druhou – co tu máme, co tu nemáme, jaké jsou benefity a pravidla hry. Konec a teď mluvte vy, co pro nás máte. Nebo to můžete zkusit jinak. Vyprávějte příběh. Vzpomínáte si na dobu, kdy jste vy nastupovali, jak se firma proměnila, co vás překvapilo, čeho si vážíte, čím je pro vás osobně firma stále zajímavá? O tom mluvte.

Manipulace?

Můžete namítnout, že to balení informací do příběhu je manipulace. V definicích manipulace najdete, že je nekalá, neupřímná a prospěch má pouze jedna strana. Je tomu tak, když si povídáte s uchazečem? Pak příběh nevyprávějte, nebylo by to k ničemu. Platí pravidlo, že jestli si vymýšlíte a jen papouškujete naučený příběh, a sami mu nevěříte, bude to vidět. Vypravěči mají heslo: „Když se nudíš ty jako vypravěč, publikum se bude nudit taky! Když lžete, pozná to člověk naproti vám také“.Vyprávět s pozitivním efektem tedy můžete pouze to, s čím jste skutečně ztotožnění. Máte čisté svědomí, víte, že firma, do níž zaměstnance lákáte, je super, že vás v ní baví pracovat a jste ztotožnění s jejími hodnotami? Pak nebude problém najít relevantní zkušenosti ke sdílení.

Vaše nadšení je základ

Vzpomenete si na ukázku z filmu Páni kluci s natíráním plotu? Pokud ne, tak tam jde o to, že Tomáš musí natírat plot, zatímco všichni jeho kamarádi jsou na koupališti. Jde kolem chlapec, kterému říkají Štrůdl, je to takové nepřející dítko, šprt a maminčin mazánek. Nejprve se Tomovi Štrůdl posmívá, že musí natírat plot, ale Tom natírání plotu představí jako tu nejzajímavější činnost na světě, kterou nesvěří jen tak někomu. Štrůdl obrátí a místo posmívání žadoní, aby mohl alespoň chvíli natírat plot. Ukázku si určitě pusťte, je roztomilá – na youtube: https://youtu.be/SzLInEn-PEA). Co tím chci především říct je to, že jde o nastavení mysli, úhlu pohledu a nadšení, které máte ze své práce vy. To může být skvěle nakažlivé. A vaše nadšení je to, co může rozhodnout o tom, zda se uchazeč rozhodne právě pro vás.

Jaké příběhy tedy budou v HR nejčastěji hodit?

  • Příběh na téma firemní hodnoty. Můžete je kandidátům představit jen jako výčet pod sebou sepsaných slov a nebo každou z nich představit malým příběhem, který lidem ukáže, co znamená a jak se v praxi projevuje.
  • Můžete také vyprávět malé každodenní příběhy zaměstnancůna pozicích, na které kandidáty hledáte.
  • Představovací příběh firmy – historie vzniku firmy.
  • Překonání těžkostí– s čím se firma potýkala, poučení se z minulosti
  • Co doopravdy dělám pro tuto společnost?(Ne, neptáme se na job description nebo na to, co máte na vizitce)
  • V čem je největší síla firmy? (Ne, nechceme jedno slovo nebo větu, zajímá nás Proč to za nej přidanou hodnotu považujete)
  • Jaký je doposud největší úspěch? (Ne, nechceme jedno slovo, ale za jakých okolností k tomuto úspěchu došlo)

Šest pilířů foremní kultury

Manažerský konzultant John Coleman popsal na serveru Harvard Business Review šest nejdůležitějších pilířů silné firemní kultury a je to zároveň drobný návod pro vás, kde všude příběhy využijete.

  1. Vize

Každá firemní kultura vychází z firemní vize – vyjádření smyslu existence firmy nejen pro její zaměstnance, ale i pro zákazníky, dodavatele a celou společnost. Máte ji popsanou? Jaká historka tuto vizi vysvětluje či jednoznačně oddůvodňuje?

  1. Hodnoty

Hodnoty představují způsoby, jak vizi realizovat. Bývá jich většinou pět až deset. Tyto hodnoty by měl znát každý zaměstnanec, aby věděl, jak se chovat k zákazníkům a ke svým kolegům. A vy byste jě měli take umět doložit historkami, kde byly hodnoty naplněny a případně proč a za jakých okolností bylo potřeba tuto hodnotu mít jako prioritu.

  1. Postupy 

Postupy vycházejí z hodnot a ve finále ukazují, zda firma a její zaměstnanci berou firemní hodnoty vážně. Hodnoty je třeba dostat do každodenních činností firmy. Vzpomínáte sin a situace, kdy dodržení postupů dostalo firmu do popředí, nebo kdy se naopak postupy nedodržely,a  co z toho vyplynulo?

  1. Lidé

Firmy se silnou kulturou se soustředí na nábor zaměstnanců, kteří budou talentovaní a zároveň zapadnou. Mají pak ve svých řadách lidi, kterým příslušná kultura vyhovuje a motivuje je k nejlepším výkonům. Jaký je prototyp “hrdiny” – člověka, který do vašeho příběhu zapadne? Vyprávějte historky ze situací náboru, kde poukážete na to, co je pro vás důležité.

  1. Místo

Místo výkonu práce velmi úzce souvisí s kulturou. Mělo by odpovídat tomu, jak chcete, aby se lidé ve firmě chovali, jak to vypadá v okolí a jakými způsoby jsou vaši lidé zvyklí komunikovat. Využijte techniky vyprávění k tomu, abyste budoucího zaměstnance doslova pozvali do představy, jak to u vypadá, zvlášť pokud jim na schůzce nemůžete ukázat každý kout budoucího zaměstnání. Vykreslete slovy, co by měl uchazeč vědět a vidět.

  1. Příběh

Ano. A jsme zase u toho. Tou šestou nosnou věcí pro firemní kulturu je příběh samotný. Každá firma má svou historii, kterou by měla vyprávět svým lidem i veřejnosti a zajímat se o to, jak lidé samotní příběhu rozumí. Řada firem má například své muzeum, úspěšní manažeři publikují články o svých zkušenostech atd.

Pošli to dál!

Zkuste se zeptat, co by o vaší firmě řekli lidé, kteří zde pracují, lidí z široké veřejnosti? A co by vlastně o vaší firmě řekl váš šéf? Co byste řekli vy? Výčet bodů? Strohý popis ohledně předmětu činnosti? Nic? Příběh? Rozvíjením příběhů, které překračují hranice a kultury, mohou vaši zaměstnanci poskytovat návštěvníkům zážitek, který se snadno šíří dál. Vyprávějte jednoduše dobré příběhy. Vaše práce za sebe sama leckdy nemluví. Opatřete ji příběhem. Když budou lidé znát váš příběh, budou mít rádi vás a vaše dílo, protože lidé touží po spojení. A příběh, to je nejkratší spojnice mezi lidmi.

O autorce:

Mgr. Monika Nevolová, psycholožka, koučka a lektorka improvizace a storytellingu, spoluautorka knihy Buďte mistry improvizace, autorka knih Bez výmluv, Dotýkání dovoleno, Přeji ti krásné Vánoce, Přestaň prezentovat – začni vyprávet, a autorka vzdělávacího konceptu Umění v práci www.umenivpraci.cz.

Komentáře
  1. Alena Ratajová napsal:

    Skvělý článek, Moni, díky:-)

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů