Storytelling marketing – jak se díky příběhu dostat zákazníkům pod kůži

Dokážete předstoupit před posluchače a hned první větou zaujmout? Rádi byste při každé příležitosti hovořili sebevědomě a v závěru své prezentace se dočkali nadšeného potlesku? Zapojte do svých vystoupení a marketingových kampaní příběhy. Okoření nezáživná data, prohloubí spojení se zákazníky a pomohou vám zvýšit prodej. Co přesně se skrývá pod pojmem storytelling marketing a jak se v něm zdokonalit?

Na které straně barikády stojíte? Je podle vás storytelling přeceňovaný, protože je už všude „přepříběhováno“, nebo je příběh naopak automaticky nedílnou součástí moderního marketingu? Já se přikláním k druhé možnosti. Ovšem, nestačí říci: „Prodávám vám máslo s příběhem!“ Ten příběh tam musíte opravdu mít a říci ho.

Co je storytelling marketing

Každé slovo, které vyslovíte, má tu moc ovlivňovat vaše posluchače. Důležité je nejen to, co říkáte, ale i jak to říkáte. Zajímavá historka nebo napínavý příběh podané pevným hlasem mají mnohem větší efekt než pouhý popis – příběh je to, co prodává.

A právě proto vznikla marketingová disciplína pod názvem storytelling marketing, která dokáže pomocí příběhu inspirovat k akci, u zákazníků vyvolat žádoucí emoce a zároveň jim pomůže pochopit, proč by se měli o vás a vaše produkty zajímat.

Příběh můžete sdělit slovně, textem nebo obrázky. Ale jen sebevědomý mluvčí dokáže pohnout s davy a přesvědčit je prostřednictvím své osobní prezentace.

Proč je storytelling při prodeji tak důležitý

  • Údajně je 22× pravděpodobnější, že si lidé zapamatují fakta zabalená do příběhu než holé informace.
  • Díky příběhu se zákazníci s produktem lépe ztotožní a myšlenka na něj zůstane v jejich hlavě delší dobu.
  • Každý marketér, který při prezentování využívá storytelling marketing, má mnohem větší šanci, že u klientů uspěje – pracuje totiž s pravou hemisférou mozku, tedy s tou, díky níž na vás věci emočně působí a snáze si je zapamatujete.

Vizuální obsah vs. reálný storyteller

Prostřednictvím videa, textu a obrázků bývá obecně vyprávění příběhu snazší. Dopředu si ho totiž můžete připravit a postupně vychytat všechny mouchy. Jako ukázku takovýchto příběhů můžeme uvést marketingovou kampaň společnosti T-Mobile, která propaguje letní data navíc v krátkých videích: rafthoubylouka.

Při osobní prezentaci je potřeba zvládnout mnohem víc – zahnat nervozitu, sebevědomě vystupovat a poutavě vyprávět. O tom, co je potřeba si před takovým vystoupením připravit, by mohli vyprávět například řečníci na TEDx Talks, kteří se zde přichází podělit o své životní příběhy, aby inspirovali ostatní. Skvělým řečníkem a vypravěčem byl také Steve Jobs.

Veřejné vystupování není každému vlastní. Lze se však naučit.

Naučte se prezentovat a zaujmout na první dobrou

Jak se říká: Trénink dělá mistra. Zvyšuje pohotovost a kreativitu v komunikaci, dodává sebevědomí před veřejností i jiskru vaší prezentaci. 

Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud storytelling uchopíte z různých úhlů – naučíte se nejen příběhy vyprávět, ale ovládnete také principy herectví a improvizace, zabrousíte do rétoriky a seznámíte se s technikami vyprávění. Jako třešnička na dortu se pak hodí také absolvování základů stand-up comedy.

Rádi byste se naučili ovlivňovat, inspirovat a motivovat druhé? Umění v práci pořádá kurzy zaměřené na storytelling, kde si zdokonalíte své prezentační a komunikační dovednosti. Zjistíte, jaký zvolit rytmus při vyprávění, jak příběh strukturovat nebo jak pracovat s publikem. Součástí kurzu je navíc kniha zdarma Přestaň prezentovat, začni vyprávět!

Chci se stát skvělým vypravěčem

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů