Storytelling
& Improvizace
Intenzivní série 🙂
Probuď v sobě vypravěče a pohotového řečníka! Užívej si pocit,
kdy někomu předáváš sdělení, nauč se být skutečně v kontaktu s publikem
a někdy mu dokonce číst i myšlenky! Ovlivňuj, inspiruj a motivuj druhé tím, co říkáš! A nejen to, objev možnosti, které do pracovního i osobního života přináší techniky spojené s příběhem a techniky improvizace, které mění komunikaci na zábavnou hru.
Chtěli byste se naučit být pohotovější?
Nepanikařit, když přichází nečekané?
Mít více nápadů? Mít lepší nápady?
Objevit kouzlo humoru?
Prezentovat s nadhledem?
Zbavit se svých kritických filtrů?
Lépe spolupracovat s druhými?
Lépe naslouchat a soustředit se?
Umět nepříjemnost proměnit ve svou výhodu?
STORYTELLING
Lidský mozek si snadněji pamatuje a dokáže uchovat sdělení, když je zabaleno v příběhu. Pomocí příběhu můžete přesvědčovat druhé, získat si pozornost, zaujmout, ovlivňovat atmosféru ve firmě nebo pobavit druhé.
Proč vyprávět příběhy? Protože to funguje!
- Různé trendy a poučky se mění, příběh zůstává.
- Příběhy oslovují lidi na celé planetě, nezávisle na prostředí či demografii.
- Příběhy se lépe předávají a pamatují.
- Příběhy inspirují, slidy powerpointu to nedokážou.
- Příběhy vyhovují všem druhům příjemců. 40 % lidí jsou ti spíše vizuální typy, učí se lépe z obrazového materiálu, pak je dalších 40 % lidí auditivních, kteří se učí lépe přes přednášky a diskuze. Zbylých 20 % jsou kinestetické typy, lidé, kteří se nejlépe učí tím, že věci dělají, sahají, zkoušejí. Storytelling funguje na všechny tyto typy.
- Storytelling je využitete k zábavnému učení, protože se jedná o neformální učení, a to lidem vice vyhovuje. Příběhy vzbuzují zvědavost a pozornost.
- Vyprávění příběhů ukazuje respekt k publiku. Posluchačům dávají svobodu, aby si došli k vlastním závěrům.
IMPROVIZACE
Improvizace nepatří jen do divadla, je to něco, co by měl dostat do svého života každý, i když nechce být mediální hvězdou nebo stat na prknech, která znamenají svět. Techniky, které se v improvizaci používají, rozvíjejí komunikaci, mozek, naši kreativitu, podporují spolupráci, soustředění, pozornost a další dovednosti. A to jsou věci, které potřebujeme všichni, ať už děláme v životě cokoliv.
Improvizace má kořeny v divadle a dají se prostřednictvím ní trénovat velmi užitečné dovednosti. Podle Keitha Johnstona, guru improvizace, je improvizační divadlo o momentech, které se nedají už nikdy ve stejné podobě zopakovat. Děsivé? Naopak - velmi bezpečný přístav, pokud znáte principy, nasloucháte si na jevišti, jste empatičtí vůči sobě i druhým.
Kde je tedy přesah divadelní improvizace směrem k osobnímu rozvoji? Projdete základními principy, které skvěle využijete kdekoliv.
HRAJTE S NIMI, NE PROTI NIM
PŘÍTOMNOST
VEZMĚTE CHYBU DO HRY A NEBUĎTE DOKONALÍ
VYUŽIJTE SVŮJ STRACH JAKO MOTOR
ANO A
ZMĚNA JE OK
Jak si trénink představovat?
Hravé prostředí, improvizace se nedá trénovat přednášením. Musíte se namočit. Přesto to celé probíhá v bezpečném prostředí, které hlídá lektor a vy sami. Není povinnost pustit se do všeho, ale dovolit si v prostředí hry zkoumat, kde si sami házíme klacky pod nohy a jak opravit neužitečný stereotyp a nahradit ho užitečnější reakcí. Formy her jsou různé dle zaměření, co improvizací chcete především trénovat. Nečekejte běžné hraní modelových situací. Drobnými hrami se naučíte podporovat, nehodnotit se, udržet se v přítomnosti, abyste na sebe mohli lépe a pohotověji reagovat, což pak spojíme, abyste to mohli využít na jevišti a při prezentacích. Hry vycházejí tak trochu z principů zážitkové pedagogiky, a velké počtu her aplikované improvizace a storytellingu. Často nejinfantilnější cvičení v sobě skrývají mnoho \"AHA momentů\". Lektor takového tréninku nejprve vytvoří bezpečné prostředí a pak postupně vystupujete ze své komfortní zóny. Míru a rychlost si ovšem řídíte vy.
“To obyčejné hraní” je vlastně právě to nejužitečnější. Při hře je člověk totiž soustředěný na 100%, nejde si hrát jen trochu nebo napůl, buď si prostě hrajete a jste tady a teďnebo ne. Vzpomínáte sin a to, když jste byli děti? Navíc, když si hrajete, tak není správně není špatně, protože jakákoli chyba je OK, to je jedno z pravidel improvizace. Jde o to vytvořit mozku takové podmínky, aby se člověk mohl rozvíjet. V takovém rozpoložení jako je při hře, přicházejí nápady a my jsme nejautentičtější. Tyhle hry ale neděláme jen pro hru samotnou, jsou to vlastně série cvičení naplánované tak, aby nejprve osmělovaly, člověka zpřítomnily, a pak přicházejí další techniky na práci s chybou, na rozvoj komunikace či spolupráce. Aby se ale dovednosti staly trvalejšími, pak platí “trénink dělá mistral” a od toho jsou sériové rozvojové tréninky.
Z OBSAHU aneb PO ČEM PŮJDEME?
Principy storytellingu:
- Struktura příběhu
- Osobní příprava a autenticita vypravěče
- Poselství příběhu/sdělení – jak ho vytvářet, jak ho najít
- Emoce
- Osobní příběh – tvorba a jejich využití v práci či pro networking
- Autorské příběhy – jak vytvořit nový příběh na téma, které potřebuji
- Jak vyprávět cizí příběhy
- Jak zapojit druhé, jak zaujmout, jak pracovat s publikem
- Tipy a triky stand up komiků
- Praktický nácvik prezentace příběhu, práce s tělem a hlasem
- Různé způsoby práce s příběhem
Principy a techniky improvizace a stand up comedy:
- Cvičení a aktivity na odbourávání bloků, stresu a trémy, odvaha
- Soulad a spolupráce
- Napojení na sebe, publikum, parťáka
- Herecké a improvizační akce pro prezentační využití
- Soustředění
- Pohotovost a změna
- Humor
- Aktivní naslouchání
JAK BY TO MOHLO VYPADAT?
Podvečerní setkání na 2,5 hodiny (od 17:00 nebo od 17:30 nebo od 18:00), místo Praha (v řešení).
Frekvence 1 x 14 dní
Počet setkání: 10
Termínově:
Mohu v této sezóně kombinace pondělků a úterků, kdybychom hledali, aby to pokaždé byl jeden stejný den v týdnu, tak spíš ty úterky, pondělky nedám vždy:
duben: 2, 15/16, 30
květen: 13/14, 27/28
červen: 10/11, 25
+ 3 zbývající a) udělat v jednom v létě jako celodenní soustředění na Květnově, nebo 3 x se v létě sejít nebo 3 přecházejí na září…

Monika Nevolová: Psycholožka, koučka a lektorka improvizace a storytellingu, spoluautorka knihy Buďte mistry improvizace, autorka knih Bez výmluv a Dotýkání dovoleno, Přestaň prezentovat, začni vyprávět! a autorka vzdělávacího konceptu Umění v práci www.umenivpraci.cz